Haagse bronnen bevestigden zaterdag een bericht in De Telegraaf dat de
bewindsman de financiering rond heeft. Officieel wordt het nieuws
bekendgemaakt op Prinsjesdag.
Eurlings presenteerde in november vorig jaar een actieplan voor het
spoor voor de periode tot 2020, die een jaarlijkse groei van het aantal
reizigers met 5 procent mogelijk moet maken.
Dat plan voorziet in extra capaciteit, vooral in de Randstad en op de
verbindingen naar Arnhem en Noord-Brabant. Eurlings wil mede zo Nederlanders
verleiden om vaker de trein te pakken of een combinatie van trein en
fiets/auto.
Het kabinet gaf zijn zegen aan het actieplan, maar de financiële
dekking bleef lang een vraagteken. De Nederlandse Spoorwegen zelf investeren
de komende jaren miljarden in nieuwe treinen en ontwikkeling van stations.
Het Nederlandse spoornetwerk is een van de drukst bereden ter wereld.
Verdubbeling van het spoor is op een aantal trajecten nodig, vooral in de
Randstad. Op andere plaatsen moeten inhaalsporen worden aangelegd.
Verder wil Eurlings perrons verlengen, zodat er langere treinen kunnen
stoppen. De ambitieuze plannen moeten op termijn het reizen zonder
spoorboekje mogelijk maken. Op de belangrijkste trajecten in en rondom de
Randstad rijden dan zes intercity's en zes stoptreinen per uur, waardoor een
soort metroachtig systeem ontstaat.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl